
16 nov. Falta de temps per cuinar? Et donem trucs culinaris
La falta de temps per cuinar, és un dels obstacles habituals per menjar de forma saludable i variada.
Si volem menjar millor, cal prioritzar una part del nostre temps diari o setmanal per passar-lo a la cuina.
Les receptes de cuina que encara no les tenim per la mà, cal provar-les de fer en dies que disposem de més temps.
Es pot tenir bases de receptes a la nevera i enllestir el plat al moment de consum. Us enumero alguns exemples:
Cas 1) Vols fer una truita de patates amb ceba per sopar i saps que arribaràs tard a casa. Deixa a punt a la nevera, en una carmanyola de vidre, la base de patata i ceba cuita. Quan arribis, només et caldrà batre els ous i posar la paella al foc amb un rajolí d’oli i afegir la barreja d’ou i patata i ceba.
Cas 2) Vols que la teva família no acompanyi amb salses industrials plats de carn, peix, pasta o arròs. Doncs, cuina amb més quantitat salsa de tomàquet (ceba, all, tomàquet natural triturat en conserva o natural) i la guardes en pots de vidre a la nevera. D’aquesta manera pots utilitzar-la per acompanyar espaguetis, cigrons, arròs, hamburgueses…
Pots repetir el procediment amb altres salses a base de verdures, que enriqueixen els teus plats de nutrients i evites components presents a salses industrials com sucre, greixos no saludables i excés de sal. Per substituir maionesa, ketchup i salses de tomàquet industrials, millor preparar-les a casa i tamisades a la batedora o similar.
Cas 3) Vols fer paella el diumenge però durant el matí del diumenge vols dedicar-lo a estar fora de casa, doncs pots deixar fet el sofregit, el marisc cuinat i quan arribis a casa només caldrà posar a bullir el fumet o caldo de peix i afegir-lo. En 20 minuts ja podeu dinar.
Cas 4) Vols tenir acompanyaments de verdura a punt a la nevera? Doncs, pots tenir porcions d’escalivada congelada de la collita de l’estiu i treus les porcions segons els que n’heu de menjar. Altres exemples serien: uns espàrrecs de marge saltejats, una samfaina, uns xampinyons laminats i cuinats, un saltejat de pastanaga, porro i carbassó, uns calçots nets i llestos per poder arrebossar amb tempura. Totes aquestes verdures poden afegir-se a un plat de pasta, arròs o llegums o bé per elaborar una truita, remenat o com a guarnició d’un segon plat.
Cas 5) Tens molta part de família esportista o en època de creixement i necessites molts recursos del grup dels farinacis apunt per menjar? Doncs, tingues patates bullides amb pell a la nevera, perquè es conserven millor i només cal pelar-les o xafar-les. Tingues arròs, quinoa, pasta, cuscús cuits en carmanyola de vidre a la nevera i només caldrà barrejar-ho amb verdures i/o carn, peix, ous, llegums o fruits secs.
Cas 6) Si arribes a casa i no tens res fet pel pròxim àpat, abans que res, poseu l’olla al foc i així mentre aneu fent les altres tasques (dutxa, deures, plegar roba, etc.), ja tindreu l’aigua bullint per si heu de cuinar algun cereal o patata amb verdures.
A mesura que hom percep la necessitat de cuinar com a vehicle per menjar millor, s’esgarrapen 10 o 20 minuts del teu dia a dia per fer aquestes preparacions. D’aquesta manera només caldrà acabar el plat 5 o 10 minuts abans de l’àpat.
Mercè Carbonell Badia
Dietista Nutricionista CAT0371
Sense comentaris